Jak wykorzystać potencjał zakupowy klienta, czyli postaw na szybkość, przejrzystość i wygodę!

Eksperci twierdzą, że zachowania konsumentów podczas robienia zakupów, tylko po części bazują na racjonalnych wyborach. Na wybór towaru wpływają też emocje. Decyzje zakupowe mają być determinowane przez zmysłowe zachowania instynktowne, w tym m.in. symulacje wizualne wywołane kolorami. Czy podobnie jest z wyborem rodzaju płatności? W jaki sposób za zakupy w internecie płacą Polacy?

Polski konsument wykorzystuje nowoczesne rozwiązania

Polacy są otwaci na nowości. Nad Wisłą rośnie zainteresowanie nowoczesnymi systemami płatności – przyznają eksperci. Choć jeszcze do niedawna 7 na 10 internautów wolało płacić za zakupy w sklepie internetowym zwykłym przelewem bankowym. Dziś jednak na pierwszym miejscu są szybkie przelewy, następnie płatność gotówką przy odbiorze i dopiero na kolejnym miejscu przelew tradycyjny – wynika z jednego z raportów „Gemius dla e-Commerce Polska”. Co interesujące, nowoczesne formy płatności wybierają częściej kobiety. Mężczyźni preferują natomiast, np. zwykły przelew bankowy. Jego realizacja trwa jednak kilka dni, do tego należy doliczyć czas oczekiwania na kuriera, który musi dostarczyć zakupiony towar.

Ten proces bez wątpienia skracają nowoczesne systemy płatności internetowych. Konsument – zamiast kontaktować się ze sprzedawcą, a następnie dokonywać wpłaty na jego konto – robi przelew na konto pośrednika (np. Dotpay). Kolejny krok polega na tym, że przetransferowane pieniądze trafiają automatycznie do tzw. portfela sprzedawcy. Oszczędność czasu polega m.in. na tym, że potwierdzenie wpłaty pojawia się w ciągu kilku minut, a sprzedawca może zabrać się za realizację zamówienia. To skraca czas jego realizacji.

Na co powinien zwrócić uwagę inwestor?

Każdy sprzedawca, który chce zaimplementować do swojego sklepu rozwiązanie w postaci płatności mobilnych, powinien zwrócić uwagę m.in. na koszty i prowizje, jakie nakładają ich operatorzy. Mogą się one wahać w granicach kilku groszy, nawet jednak do kilkunastu złotych za jedną transakcję. Mogą być one również uzależnione od wartości przelewu. Ważne jest także sprawdzenie tzw. opłat dodatkowych, np. opłaty aktywacyjnej.

Przykładowo, jeden z liderów płatności mobilnych na polskim rynku – Dotpay, akceptuje karty Visa czy MasterCard, ma w swojej ofercie m.in. przelewy internetowe, przekazy bankowe i pocztowe, płatności przez telefon, e-raty czy płatności walutowe. Koszty i prowizje są natomiast uzgadniane indywidualnie. Sprzedawca posiada dostęp do swoich środków i wybiera pieniądze wtedy, kiedy chce. Właściciel sklepu może dokonywać kontroli przez tzw. panel administracyjny, który udostępnia raporty transakcji i powiadamia o każdej wpłacie drogą e-mail lub np. sms-em. Dotpay jest operatorem elektronicznych płatności klasy e-biznes. Przyciąga rzesze klientów m.in. poprzez kilkanaście lat praktyki na rynku, bogatą ofertę kanałów płatniczych i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, co potwierdzają odpowiednie certyfikaty.

Zaradny przedsiębiorca wykorzystuje marketing wielokanałowy

Dla wygody klientów, warto jednak posiadać kilka różnych systemów płatności – radzą eksperci. Wybór systemu płatności to jednak kwestia indywidualna dla każdego przedsiębiorcy, uzależniona m.in. od zorientowania na konsumenta. Inwestor musi mieć świadomość, że nowoczesny klient ceni sobie szybkość, przejrzystość, czas i wygodę. Ważne, by dostęp do oferty możliwy był przez całą dobę, oraz by zakupy można było zrobić bez wychodzenia z domu. Istotny jest także możliwie jak najkrótszy czas oczekiwania na zamówienie.

Współczesny konsument od sklepu internetowego oczekuje ponadto maksymalnego uproszczenia procedury zakupów. Dlatego tak ważne jest wykorzystanie tzw. multichannel marketingu, czyli marketingu wielokanałowego. Pozwala on zidentyfikować potrzeby klientów oraz pobudzić i zaspokoić różne kanały komunikacji i sprzedaży.

Sprzedaż wielokanałowa umożliwia rozpoznanie nawyków zakupowych nowych klientów i wykorzystuje potencjał zakupowy obecnych klientów, a co za tym idzie, zmniejsza tzw. współczynnik porzuceń koszyka.

www.dotpay.pl/szybkie-przelewy-online/