Aromamarketing, czyli marketing zapachu świetnie sprawdza się jako alternatywa dla często zbyt intensywnej reklamy tradycyjnej. Stosowany w centrach handlowych, sklepach, drogeriach czy lokalach usługowych potrafi znacząco zwiększyć sprzedaż oraz poprawić wizerunek firmy. Jak to możliwe?

Marketing zapachowy to niezwykle ciekawa forma reklamy, działająca bezpośrednio na zmysły oraz skutecznie nakłaniająca potencjalnego klienta do podjęcia konkretnej decyzji zakupowej, np. wejścia do piekarni, restauracji czy zakupu perfum. Jest to – zwłaszcza w okresie świąt czy długich weekendów alternatywa dla tradycyjnych form reklamy, które często są zbyt męczące dla klientów, a co za tym idzie nie przynoszą oczekiwanych efektów.

Co to jest marketing zapachowy i na czym bazuje?

Marketing zapachowy to zachęcanie potencjalnych klientów do dokonania zakupów lub skorzystania z usług za pomocą zapachów. Specjalnie przygotowane kompozycje, np. morska, orientalna, kwiatowa, spożywcza czy cytrusowa mają nie tylko zachęcić do wejścia do sklepu, ale również uprzyjemnić w nim pobyt. Marketing zapachowy bazuje na budowie ludzkiego mózgu oraz na rejestracji przez niego bodźców. Zapach, jako jedna z form poznawania świata odgrywa istotny wpływ w życiu każdego z nas. Zapach dociera do mózgu równie szybko, jak bodźce wzorkowe czy pochodzące z dotyku. Zapach może więc decydować o tym, jak się czujemy, na co mamy ochotę lub co kupujemy.

Jak działa marketing zapachowy?

Kluczem są specjalne urządzenia – aromatyzatory, które dostarcza, montuje i serwisuje firma EMKA S.A. Ich działanie jest bardzo proste i podobne do tego, jak funkcjonują domowe odświeżacze powietrza. Zapach, który jest skondensowany zostaje przez aromatyzator rozpylony w pomieszczeniu i przybiera formę ciekawej, praktycznej i przyjemnej dla klientów mgiełki wodnej. Zapach świetnie miesza się z powietrzem tworząc wewnątrz pomieszczenia miłą atmosferę. Klient, który prowadzi własny lokal gastronomiczny, perfumerię, piekarnię lub salon SPA ma do wyboru szereg kompozycji zapachowych, które są ściśle powiązane z prowadzonym przez niego biznesem.

Co zapach potrafi zrobić z naszym zachowaniem?

Odpowiedź jest bardzo krótka – bardzo dużo. Przy pomocy zapachu można skutecznie i przede wszystkim dyskretnie nakłaniać do skorzystania z usług. Jednocześnie zapach naturalnie wpisuje się w klimat panujący w odwiedzających nas wnętrzach. Odwiedzając piekarnię lubimy czuć zapach świeżego pieczywa, będąc w kawiarni czuć zapach kawy z mlekiem, a odwiedzając restaurację czuć woń dań, np. orientalnych. To bardzo częsta zasługa nie naturalnych składników, a kompozycji zapachowych. Zapach potrafi:

– wywołać określony stan emocjonalny,
– przywołać wspomnienia,
– związać zapach z konkretną firmą lub usługą,
– wpłynąć na podjęcie decyzji zakupowej,
– sprawić, że produkt lub usługę będziemy postrzegać, jako bardziej prestiżową.

Jak stosować marketing zapachowy?

Przede wszystkim jak każdą formę reklamy – z rozwagą. Kluczem jest dobranie odpowiedniej kompozycji zapachowej. Firma EMKA S.A. w swoim portfolio posiada między innymi takie zapachy, jak: cytrusowe, owocowe, wodne, zielone, drewniane, spożywcze, morskie, orientalne, czy świeże. Specjaliści pomogą dopasować rodzaj kompozycji do przeznaczenia pomieszczenia, a także dobiorą odpowiednie aromatyzatory. Zapach nie powinien być zbyt intensywny, drażniący i przeszkadzający w zakupach.