Jak wiadomo, jeśli posiada się sklep stacjonarny lub internetowy, dobrze, jeśli produkt znajduje się na wyciągnięcie ręki. Jednak nie dotyczy to wszystkich branż.
NIE W KAŻDEJ BRANŻY MAGAZYN JEST NIEZBĘDNY
Przyjrzyjmy się, np. branży meblarskiej. Rzadko otrzymujemy produkt po wskazaniu go palcem, przeważnie czekamy na niego przez jakiś czas. Podobnie sytuacja wygląda w aptece. Popularne leki i suplementy diety kupimy od razu, jednak na te specyficzne, specjalistyczne trzeba najczęściej poczekać.
Tak samo jest w sklepach internetowych. Tzw. bestsellery są dostępne w każdej chwili, ponieważ znajdują się w lokalnych magazynach, jednak mniej popularne produkty dostępne są najczęściej na zamówienie. Klient wprawdzie rozumie taką sytuację, jednak zawsze wybierze sklep, który posiada szerszy asortyment.
W internecie istnieją jednak sklepy, które świetnie prosperują, mimo braku towaru w magazynie, a są to, np. sklepy z produktami luksusowymi. W tym przypadku nie opłaca się magazynowanie takiego towaru ze względu na monstrualny koszt.
KIEDY MAGAZYN JEST NIEZBĘDNY
Chodzi tutaj głównie o sklepy internetowe oferujące gadżety, prezenty i akcesoria. Szybka dostawa i produkt na czas to tutaj kwestia najważniejsza.
Jednak nie tylko branża ma znaczenie. Istotna jest również rotacja towarów w magazynie, czyli czas sprowadzenia produktu przeznaczonego do sprzedaży. Im szybciej, tym lepiej dla sprzedawcy.
Złudna jest tu popularna kiedyś zasada, by najpierw produkt sprzedać, a następnie go kupić. Nie wróży ona wysokich zysków i obrotów w standardowym sklepie internetowym, może oprócz tych z branż wspomnianych wyżej, np. z luksusowymi dobrami.
Nie wolno zapominać, że handel internetowy, a także handel tradycyjny są do siebie bardzo podobne, a różnica, choć z całą pewnością niezwykle istotna, polega jedynie na dotarciu do konsumenta. W handlu liczy się przede wszystkim spryt i szybkość działania. Ważna jest także rotacja produktów, nie można dopuścić do tego, by stary sprzęt zalegał w magazynach.