Sprawdź zanim… kupisz

Według danych statystycznych Polacy bardzo chętnie robią zakupy przez Internet, a rynek e-commerce po prostu kwitnie. Co za tym idzie wzrasta liczba sklepów internetowych, banki dostosowują swoją ofertę do szybkich przelewów, a kurierzy coraz taniej i szybciej dostarczają przesyłkę. Nawet codzienne sprawunki można zamówić przez Internet i odebrać w sklepie lub poczekać w domu na dostawę.

Warto pamiętać, że zakupy w sieci są nie tylko bezpieczne i szybkie, ale przede wszystkim tanie. Wielu klientów lubi obejrzeć towar „na żywo” i dopiero potem sprawdza, gdzie najtaniej można go kupić. Internet pozwala nie tylko na niemalże nieograniczony wybór, ale również poprzez modne przeglądarki umożliwia przeglądanie wszystkich ofert. Oprócz kryterium ceny ważny jest sposób dostawy, możliwości reklamacji oraz opinie o produkcie. Te ostatnie sprawdzamy szczególnie mocno, gdy kupujemy droższy sprzęt do domu.

Sam wybór sprzętu jest trudny. Mamy przecież kilkadziesiąt marek, kilkaset modeli i milion pytań. Poszukiwanie odpowiedzi, obiektywnej porady może być zdecydowanie prostsze w Internecie. Czytając opinie o RTV i AGD, mamy możliwość zweryfikować nasze potrzeby i rzetelnie ocenić sprzęt. Dobrze jest czytać informacje pod produktami, fachowe blogi, specjalne strony, które zbierają oceny użytkowników czy fora internetowe. Zdecydowanie jest to bardziej miarodajna niż zdanie sprzedawcy.

Internetowe zakupy to także wyścig sklepu o klienta. Administratorzy kuszą przyjaznym interfejsem, dbają o ilość komentarzy pod produktami i kuszą cenami. Te z zasady są niższe niż w sklepach stacjonarnych, ponieważ właściciele nie muszą dzierżawić lokalów, zatrudniać wielu pracowników. Warto też polować na okazje i promocje. Nawet jeśli pralka jest w tej samej cenie u kilku sprzedawców, to może się okazać, że w jednym z nich otrzymamy rabat na następne zakupy, a inny zaproponuje nam darmową dostawę.

Internet to dżungla, w której fachowcy od marketingu poruszają się bez problemu. Na to, czy wybierzemy zakupy w takim a nie innym sklepie pracuje wiele osób. Począwszy od wyszukiwarek i pozycjonowania danej strony poprzez ilość komentarzy, które na niej umieszczają użytkownicy. Im ich więcej, tym chętniej my także zostawimy tam pieniądze. Na potencjalnych klientów działa również informacja o możliwości zwrócenia sprzętu w przeciągu 10 dni od daty dostawy oraz marka sklepu internetowego. Te się buduje poprzez kontakt z klientem, konkursy, zbieranie opinii.