Czy ruch na stronie jest gwarancją sukcesu sklepu internetowego?

Konwersja internetowa jest sumą wszystkich aktywności wykonywanych przez użytkowników strony www, w tym oczywiście także sklepów internetowych. Mowa tu o działaniach pożądanych przez właścicieli witryny, takich jak:

  • pozostawianie danych kontaktowych przez klientów sklepu wraz ze zgodą na dystrybucję ofert reklamowych,

  • zakładanie kont,

  • zapisywanie się do newsletterów,

  • pobieranie e-booków,

  • klikanie w reklamy,

  • oglądanie materiałów audiowizualnych,

  • wysyłanie zapytań,

  • wybieranie produktów do koszyków,

  • zakup produktów.

Konwersja na stronie przybiera różne formy, w zależności od celów marketingowych, które postawił sobie przedsiębiorca i raz będzie to wypełnienie formularza kontaktowego, innym razem po prostu zrobienie zakupów za satysfakcjonująca kwotę, premiowaną darmową dostawą. Wartość konwersji internetowej jest mierzalna i określa ją tak zwany współczynnik konwersji, zaś przedmiotem udanych strategii promocyjnych jest jego systematyczna optymalizacja.

Współczynnik konwersji – co to oznacza w praktyce?

Współczynniki konwersji (CR, z angielskiego skrót ten oznacza Conversion Rate) to wskaźnik matematyczny pomagający odpowiedzieć na pytanie, czy cel założony przez właściciela danej witryny został osiągnięty. W przypadku sklepu internetowego współczynnik konwersji będzie posiadał oczywistą reprezentację w postaci wyników sprzedażowych, a optymalizacja współczynnika konwersji będzie strategią podniesienia do maksimum tych wyników. Współczynnik konwersji jest liczbą pożądanych zachowań użytkowników witryny w przeliczeniu na ilość jej odwiedzin. Aby go wyliczyć stosuje się algorytm postaci: współczynnik konwersji jest równy (=) liczbie konwersji/liczbie odwiedzin mnożonej (x) 100%. Na podstawie wyliczenia powstałego w wyniku podstawienia danych liczbowych do tego wzoru, otrzymamy liczbę będącą współczynnikiem konwersji. Upraszczając rzecz: dowiemy się, czy nasz sklep internetowy działa rozwojowo, czy też wymaga on optymalizacji sprzedaży.

Co zrobić, aby działania naszego sklepu internetowego były satysfakcjonujące?

Optymalizacja współczynnika konwersji to nic innego jak stworzenie strategii działań prowadzących do sukcesu sprzedażowego sklepu internetowego lub innych czynników danej witryny. Chodzi tu o wprowadzenie takich rozwiązań, aby jak największa liczba osób dokonywała zakupów w naszym sklepie. Optymalizacja współczynnika konwersji jest osiągana dzięki takim rozwiązaniom jak np:

  • zmiana grafiki na bardziej przejrzystą i estetyczną,

  • ulepszenie opisów produktów,

  • poprawa pozycjonowania witryny sklepowej w internecie,

  • ulepszenie systemów dokonywania płatności przy dokonywaniu zakupów,

  • wprowadzenie zakładek docelowych na stronie.

Każda z tych czynności prowadzić ma bezpośrednio do optymalizacji współczynnika konwersji, czyli najprościej rzecz ujmując: do wzrostu wyników sprzedażowych naszego sklepu internetowego.